No
fa pas massa anys, el sistema educatiu només estava preocupat
d'assolir els objectius didàctics que marcava el currículum
pertinent i per tant, no donava (o millor dit, en molts casos inclús
reprimia) cap mena d'importància a les emocions i els sentiments
dels infants. A les llars, moltes vegades també passava el mateix.
Al
llarg dels anys, però, s'ha anat veient que moltes de les
dificultats d'assolir aquests objectius educatius tenien la seva
arrel en aspectes emocionals no resolts durant la primera etapa de la
infància i es va veure la necessitat de dur a terme una proposta
especifica (des de l'escola i des de casa), que permetés entendre
millor com funcionen els nostres sentiments i com ens expressem, per
tal de poder empatitzar amb els infants i millorar-ne les
interrelacions.
Segons
Darder i Bach: “educar emocionalment vol dir educar a partir
d'unes actituds afectives, que pretenen fomentar
en l'infant una simbiosi entre pensament, emoció i acció, on
s'enfrontin els problemes sense que l'autoestima
se'n vegi afectada”.
Amb
els infants de de zero a sis anys, l'objectiu és el de posar els
contextos de relació i les actituds per tal d'ajudar-los a créixer
emocionament, que progressin en el seu propi desenvolupament
emocional per tal que vagin adquirint una certa autonomia i
equilibri.
Com
a pares o educadors, cal que tinguem clar que la base de les emocions
són les nostres pròpies emocions. Si no ens les coneixem nosaltres
mateixos no podrem apropar-nos als altres des d'aquest àmbit i
molt menys podrem contribuir a dur a terme una educació emocional
com cal. Per
tant, se sap que les nostres pròpies emocions repercuteixen en
l'altra gent. Això cal tenir-ho molt en compte, cal saber que aquesta educació comença en nosaltres i depèn de l'autoconeixement,
de l'autogestió que en fem i del circuit emocional, el qual
és obert. Estudis en el camp de la neurologia han descobert que quan
hi ha malestar a nivell emocional, és molt difícil que s'activi
l'àmbit encarregat de l'aprenentatge. És necessari doncs, que treballem
primer la nostra pròpia intel·ligència emocional si el que
volem és educar i treballar la dels altres.
Per
tot això, s'ha de tenir molt present l'empatia,
que no és més que la obertura emocional que ens permet sentir,
captar allò que percep l'altre, sempre des del propi coneixement del
nostre món emocional. El fet de treballar les emocions des de casa
significa saber intervenir per aconseguir un bon clima emocional que
afavoreixi la convivència i els vincles.
Per
poder dur-ho a terme ens resultarà més fàcil si posem atenció a
les emocions i reaccions dels nostres fills i filles, si intervenim
el dia a dia en les situacions que representen un problema, si sabem
com hem d'adreçar-nos als infants i, sobretot, el saber posar un nom
a les emocions per tal que els infants identifiquin els seus
sentiments. També és important poder ensenyar tècniques
d'autocontrol i regulació
emocional (com són les relaxacions, respiracions,
visualitzacions, massatges...).
Un
altre punt clau que cal destacar és el
diàleg, la
importància de parlar amb els infants per afavorir la conversa.
Resulta del tot útil simular situacions per aprendre a dir no
, també aprendre a demanar
coses que els faci vergonya...etc
En
resum, els pares i mares i també els mestres, hauríem de disposar
de tot un seguit de competències que ens permetessin
dirigir, regular o modular els processos emocionals en un mateix i en
els altres. El fet de disposar d'aquestes habilitats de gestió
emocional ens permetrà crear un clima acollidor, relaxat,
receptiu, proper, responsable i compromès, en el qual els infants se
sentiran estimats, respectats i valorats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada